W styczniu w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyły 6183 nowe samochody klasy premium. Choć względem grudnia 2020 r. zanotowano sezonową obniżkę (-29,0 proc. m/m), to w porównaniu ze styczniem 2020 r. sprzedaż wzrosła o 1,5 proc. Jak zauważają eksperci IBRM Samar, pomimo trwającej pandemii koronawirusa i spadkach sprzedaży w skali roku notowanych zarówno na rynku nowych aut jak i w komisach, za segmentem aut klasy premium najlepszy styczeń w historii.

 

Mniejsza rejestracji na REGON na początku roku

Jak w tej sytuacji wytłumaczyć blisko 30-procentowy spadek rejestracji względem grudnia? Wpływ na ten stan miał przede wszystkim wysoki wynik osiągnięty przez segment w grudniu 2020 r. Dość powiedzieć, że był to drugi najlepszy miesiąc w historii. Grudniowe wyniki sprzedażowe były jednak sztucznie zawyżone przez tzw. rejestracje dilerskie związane z wejściem w życie nowych, bardziej restrykcyjnych wymogów dotyczących emisji spalin w styczniu 2021 r. Do styczniowego spadku sprzedaży tradycyjnie przyłożyły się także firmy, które zwykle na początku roku wykazują się mniejszą aktywnością na rynku, a trzeba zaznaczyć, że zakupy dokonywane przez rejestrujących auta na REGON stanowią blisko 90 proc. wszystkich transakcji w segmencie premium.

Sprzedaż aut z segmentu premium w Polsce – najpopularniejsze modele (styczeń 2021 r.)

Lp. Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy
1. bmw serii 3 361
2. bmw serii 1 321
3. bmw x3 248
4. audi q5 240
5. volvo xc60 213
6. mercedes-benz gle 209
7. bmw serii 5 197
8. bmw x5 193
9. audi a4 193
10. mercedes-benz (klasa e) 187

BMW wyprzedziło Mercedesa

Styczeń na plus może zaliczyć zwłaszcza dwóch producentów. To BMW, którego modele były najczęściej wybierane w styczniu 2020 r. Łącznie koncern z Bawarii sprzedał w tym czasie w Polsce 1809 aut droższych niż 150 tys. zł (+30,6 proc. r/r). Najczęściej wybierany w tym segmencie w 2020 r. Mercedes zanotował w styczniu 1566 sprzedanych (-2,7 proc. r/r) aut klasy premium. Podium zamknęło Audi. Poza nim z dużą stratą uplasowało się Volvo, któremu po piętach deptał Lexus. Należąca do koncernu Toyoty marka zakończyła styczeń 2021 r. z wynikiem o 42,3 proc. lepszym od osiągniętego w styczniu 2020 r.

Również w przypadku najpopularniejszych modeli styczeń 2021 r. należał do BMW, które zdominowało podium tej klasyfikacji. Decydujący się na auta klasy premium najczęściej wybierali bmw serii 3, bmw serii 1 oraz bmw x3. Słabnie popularność najczęściej wybieranego auta w 2020 r. – volvo xc60, które styczeń 2021 r. zakończyło na piątej pozycji z 213 zarejestrowanymi nowymi egzemplarzami.

Spadek sprzedaży w skali roku o 38 proc. zanotowała Tesla (13 zarejestrowanych egzemplarzy), która jednak, z uwagi na jeszcze gorszy styczeń w wykonaniu Jaguara, awansowała do pierwszej dziesiątki w gronie producentów.

Spośród droższych i jednocześnie rzadziej spotykanych na polskich drogach marek, Polacy w styczniu 2021 r. kupili dwa auta wyprodukowane przez Astona Martina, cztery przez Lamborghini, pięć z logo Maserati na masce.