Zadaniem elektrycznej pompy paliwa jest dostarczenie paliwa pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika, w zależności od wymogów zastosowania pojazdu. Paliwo jest tłoczone do wtryskiwaczy, które wtryskują je do cylindrów silnika.

Wyróżnia się dwa rodzaje pomp paliwa: liniową i znajdującą się wewnątrz zbiornika. Pompa wewnątrzzbiornikowa (umieszczana w zbiorniku) jest obecnie najczęściej stosowana. Jej umiejscowienie umożliwia redukcję hałasu wytwarzanego przez silnik elektryczny pompy paliwa, zapewnia również prawidłowe zasilenie pompy paliwem, smarując i chłodząc jej silnik. Gdy wirnik wewnątrzzbiornikowej pompy paliwa pracuje, łopatka porusza się wokół wirnika, tworząc ruch wirowy wewnątrz pompy. Paliwo przepływa wokół silnika pompy, zwiększając ciśnienie, i otwiera zawór zwrotny, a paliwo jest kierowane do przewodu paliwowego.
Ze względu na stosowanie silników o dużej pojemności skokowej cylindra coraz częściej potrzebne są pompy paliwa o większej pojemności. Objętość wypływu tych pomp musi być zatem regulowana, aby dostosować ją do warunków pracy silnika. Jest to możliwe dzięki technologii turbinowej wewnątrzzbiornikowej pompy paliwa.

Najczęstsze usterki
Najczęstszą przyczyną awarii wewnątrzzbiornikowej elektrycznej pompy paliwa jest zanieczyszczenie zbiornika paliwa brudem i rdzą. Konieczne jest zatem, aby jej zamiennik został zainstalowany w czystym zbiorniku. Inną częstą przyczyną awarii wewnątrzzbiornikowej elektrycznej pompy paliwa są niesprawne połączenia elektryczne, takie jak obluzowane połączenia, niedostateczne uziemienie lub zbyt niskie napięcie podawane do pompy w wyniku przegrzania styków.
Do najczęstszych objawów usterki pompy paliwa należą:

  • brak pracy silnika: spalanie nie następuje ze względu na brak paliwa (ewentualnie trudny rozruch),
  • gaśnięcie silnika: wkrótce po uruchomieniu silnik gaśnie z powodu braku paliwa lub gaśnie, gdy pedał gazu jest wciśnięty,
  • niski komfort jazdy: szarpanie podczas przyspieszania ze względu na zmniejszenie ilości przepływu paliwa; niewystarczająca moc spowodowana brakiem wzrostu ciśnienia paliwa; szarpanie silnika; nieprawidłowe dźwięki.

Przed zainstalowaniem nowej pompy paliwa bardzo ważne jest dokonanie prawidłowej diagnozy, ponieważ prawdziwa przyczyna usterki może być inna, np. zatkanie filtra siatkowego, zanieczyszczenie filtra paliwa, uszkodzenie wskaźnika paliwa, a nawet bardzo niski poziom paliwa w zbiorniku. Aby uniknąć problemów ze zbiornikiem paliwa:

  • pompa paliwa i układ paliwowy powinny być utrzymywane w dobrym stanie,
  • nie wolno prowadzić pojazdu z prawie pustym zbiornikiem,
  • należy zwracać uwagę na jakość paliwa i liczbę oktanową,
  • filtr paliwa trzeba okresowo sprawdzać i wymieniać na nowy,
  • przewody paliwowe i połączenia elektryczne należy regularnie sprawdzać pod kątem pęknięć, przecieków i innych uszkodzeń.

Jeśli pompa paliwa wymaga wymiany, należy upewnić się, że układ paliwowy jest czysty, a zbiornik nie zawiera zanieczyszczeń.