Olej przekładniowy podlega naturalnemu procesowi starzenia, olej zużywa się lub traci dodatki. Dlatego tak ważna jest wymiana oleju: zapobiega uszkodzeniu skrzyni, zapewnia jej prawidłowe działanie i pozwala utrzymać komfort jazdy. Jednak w tej kestii jest nadal wiele dużych znaków zapytania.
Producent części zamiennych z Hamburga – firma MEYLE – ma w swojej ofercie ponad 60 zestawów do wymiany oleju zawierających wszystkie komponenty niezbędne do tej czynności: filtry, uszczelki, śruby, korki spustowe i/lub wlewowe, magnesy i – w zależności od zastosowania – potrzebną ilość oleju przekładniowego. Chroni to nerwy i portfel – w równej mierze warsztatów, jak i kierowców.
Zachęcamy do lektury porad technicznych, przygotowanych przez ekspertów MEYLE.
1. Przed przystąpieniem do wymiany oleju przekładniowego należy zapoznać się z informacjami producenta dotyczącymi przebiegu prac oraz specyfikacji oleju przekładniowego i koniecznie przestrzegać tych informacji.
Ponieważ: niedopuszczalny olej przekładniowy może doprowadzić do niejednoznacznych przełączeń i całkowitego uszkodzenia skrzyni biegów.
2. Przed przystąpieniem do wymiany oleju należy odczytać i zapisać zawartość pamięć błędów.
Pamięć błędów odczytuje się przez złącze diagnostyczne, a zapisane błędy najlepiej wydrukować. W ten sposób można wykryć ewentualne wcześniejsze uszkodzenia, unikając niepotrzebnych prac serwisowych.
3. Pojazd podnosić na podnośniku hydraulicznym w miarę poziomo.
Tylko w ten sposób możliwy jest dokładny pomiar poziomu oleju.
4. Skontrolować szczelność zewnętrznych połączeń wtykowych systemu mechatronicznego.
W razie potrzeby: wymienić obudowę wtyku z uszczelką, przykręcić wymaganym momentem dokręcenia lub skontrolować prawidłowość zamocowania blokady wtyku.
Praktycznie: odpowiednie uszczelki i obudowy wtyków dołączone są do zestawu MEYLE.
5. Śruby miski olejowej należy zawsze wymieniać.
Ponieważ często zamontowane są śruby sprężynujące jednokrotnego użytku.
Sprytnie: nowe śruby miski olejowej dołączono do ZESTAWU MEYLE.
6. Opróżnianie przekładni hydrokinetycznej
Jeśli to możliwe, należy zawsze spuszczać resztę oleju z przekładni hydrokinetycznej. W tym celu przekładnię hydrokinetyczną obraca się we właściwe położenie. W niektórych skrzyniach biegów należy wymontować dodatkową pompę oleju, aby uzyskać dojście do śruby spustowej przekładni hydrokinetycznej.
7. Napełnianie przekładni hydrokinetycznej
Silnik należy pozostawić włączony na podwyższonych obrotach biegu jałowego – od ok. 1500 do 2000 1/min w położeniu N dźwigni zmiany zakresów przez ok. 20 sek., aby napełnić przekładnię hydrokinetyczną. Dotyczy to również skrzyń biegów bez śruby spustowej w przekładni hydrokinetycznej.
8. Właściwa temperatura oleju przekładniowego
Prawidłowy poziom oleju można uzyskać wyłącznie po osiągnięciu przez olej przekładniowy wymaganej temperatury. Również w tym zakresie należy koniecznie przestrzegać wytycznych producenta.
9. Resetowanie wartości adaptacji
W niektórych pojazdach po wymianie oleju producenci wymagają adaptacji skrzyni biegów; przeprowadza się ją na odpowiednim stanowisku kontroli lub podczas jazdy, z poziomu menu testera.